top of page

24.09.2022 - Zwiedzanie fortów obronnych zlokalizowanych w Węgierskiej Górce

Pierwszym podjętym przez nas działaniem było zobaczenie wszystkich fortów obronnych, a także zwiedzenie tych udostępnionych dla turystów, które znajdują w Węgierskiej Górce. Po przyjeździe na miejsce udaliśmy się do fortu Wędrowiec, który obecnie stanowi Izbę Pamięci Schronu Wędrowiec, gdzie poznaliśmy historię wszystkich pięciu fortyfikacji. Schrony w Węgierskiej Górce powstały na przełomie lipca i sierpnia 1939 roku, w planie było wybudowanie dziewięciu fortyfikacji, jednak udał kończyć się tylko pięć. Cztery z nich brały udział w walkach we wrześniu 1939 roku, stawiając zaciekły opór przeważającym siłom hitlerowców. W związku z tymi wydarzeniami Węgierska Górka zyskała symboliczną nazwę ,,Westerplatte Południa". Następnie udaliśmy się na zwiedzanie kolejnych fortyfikacji; w międzyczasie  miał miejsce wspólny posiłek w pobliskiej karczmie.

29.10.2022 - Wizyta w Muzeum Miejskim w Żywcu, połączona ze spacerem po żywieckim parku

W trakcie zwiedzania mogliśmy podziwiać eksponaty umieszczone na wystawach stałych, m.in. historii i tradycji miasta Żywca, kultury ludowej Żywiecczyzny, archeologii, ptaków i ssaków Żywiecczyzny czy też konfessaty, czyli sądy, wyroki i tortury w Żywcu, a także te na wystawach czasowych. Po zwiedzaniu udaliśmy się na wspólny posiłek, a następnie na spacer po żywieckim parku. W jego trakcie mieliśmy sposobność do odwiedzenia mini-zoo zlokalizowanego na terenie parku, zobaczenia ławeczki poświęconej pamięci Alicji Habsburg, czy też powstałą w drugiej połowie XVIII w. altanę w formie Domku Chińskiego.

19.11.2022 - Odwiedzenie Muzeum Browaru Żywieckiego

Kolejnym zorganizowanym przez nas przedsięwzięciem był wyjazd do Muzeum Browaru Żywieckiego. Muzeum jest jedną z największych i najnowocześniejszych placówek tego typu w Polsce, a zlokalizowane jest w dawnych piwnicach leżakowych browaru. Mieliśmy okazję poznać w nim 160- letnią historię browaru oraz produkowanego w nim piwa. Przechodząc przez sale ekspozycyjne aktywnie zapoznaliśmy się z kolejnymi okresami rozwoju browaru i marki Żywca aż po współczesność. Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się na wspólny posiłek.

28.12.2022 - Udział w Godach Żywieckich

Gody Żywieckie to impreza folklorystyczna, wpisana na listę Krajowego Dziedzictwa Niematerialnego, zapoczątkowana w 1969 roku, bazująca na starych zwyczajach przebierańców noworocznych, którzy kolędowali zawsze w noc sylwestrową i Nowy Rok. W czasie trwania Godów Żywieckich mieliśmy okazję obserwowania konkursu strzelania z bata, który ma długość około 3 metrów, jest coraz to cieńszy, kończy się ciynioskiem i strzylockiem wykonanym z lnianych nici. Główną atrakcją jest korowód dziadów noworocznych oraz ich występy, w trakcie których mieliśmy sposobność do zapoznania się z najważniejszą tradycją kolędniczą górali żywieckich; winszowaniem, czyli składaniem życzeń noworocznych, muzyką, całym spektaklem odgrywanym przez grupy kolędnicze, który ma swój charakterystyczny porządek oraz postaciami które wchodzą w skład dziadów noworocznych, m.in. konie, kominiarz, niedźwiedzie, diabły, śmierć, dziady, baba czy też ksiądz. Po zakończeniu Godów Żywieckich udaliśmy się na wspólny posiłek.

25.03.2023 - Warsztaty taneczne, przeprowadzone przez miejscowy zespół góralski

W tym miesiącu zorganizowaliśmy czterogodzinne warsztaty taneczne z zespołem góralskim, który prowadzi swoją działalność artystyczną na terenie Milówki. Podczas trwania warsztatów nauczyliśmy się podstawowych kroków wykorzystywanych w tańcach góralskich, jakich jak koń, koło, siustany, obyrtka czy hajduk. Poznaliśmy także tradycyjne góralskie przyśpiewki i pieśni. Podczas trwania zajęć nauczyliśmy się najpopularniejszych pieśni górali żywieckich (takich jak Sarna, W lesie u Jawora czy Karcmarecka), a także poznaliśmy techniki grania na takich instrumentach jak piszczałki, dudy, trombita, heligonka, wakat czy skrzypce, które stanowią nieodzowny element kultury artystycznej na Żywiecczyźnie oraz mieliśmy możliwość spróbowania gry na nich. Po zakończeniu warsztatów tanecznych uczestnicy udali się do lokalnej karczmy, w której mieli okazję spróbować regionalnych potraw, m.in. oscypków, placków ziemniaczanych z blachy czy chleba ze smalcem.

03.06.2023 - Wizyta w Muzeum ,,Stara Chałupa", która przybliży nam jak dawniej górale mieszkali, jak wyglądał ich dzień, jakie były ich wierzenia i tradycje.

Naszym kolejnym celem był wyjazd do Muzeum Dziadów Noworocznych oraz Muzeum "Stara Chałupa" w Milówce. Jest to stary zabytkowy budynek, stanowiący doskonały przykład tradycyjnego stylu architektonicznego Żywiecczyzny. Podczas wycieczki mogliśmy zobaczyć jak wyglądało życie żywieckich górali - m.in. jakich narzędzi używali, jak wyglądał rozkład pomieszczeń w chałupie. Po zwiedzaniu muzeum, udaliśmy się do parku linowego, żeby trochę urozmaicić wycieczkę oraz zażyć nieco ruchu. Na koniec udaliśmy się na wspólny posiłek do lokalnej karczmy.

17.06.2023 - Rowery wodne na jeziorze Żywieckim

Podczas kolejnego wyjazdu na Żywiecczyznę wybraliśmy się nad jezioro Żywieckie. Szkoda było marnować tak piękną pogodę na siedzenie w domu! Zdecydowaliśmy się na wynajęcie kilku rowerów wodnych i spokojne pływanie.

28.07.2023 - Szkolenie z pierwszej pomocy oraz przygotowanie do wyjścia w góry

Lipcowe spotkanie nie było w formie wyjazdowej. Tym razem spotkaliśmy się na miejscu, w biurze Instytutu Roździeńskiego. Dlaczego? Ponieważ musieliśmy się dobrze przygotować do wyjścia w góry. Mimo, że niektórzy uczestnicy naszej grupy projektowej mają bogate doświadczenie związane z górskimi wyprawami, uznaliśmy, że nam wszystkim przyda się przypomnieć najważniejsze zasady. Wędrując po górskich szlakach bardzo ważne jest, aby w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu potrafić zareagować w odpowiedni sposób i umieć udzielić pierwszej pomocy, oraz mieć świadomość tego, jak w górach się zachować. Odpowiedni ubiór i ekwipunek, reakcja na spotkanie z dzikim zwierzęciem, podjęcie odpowiednich kroków w momencie odłączenia się od grupy czy zgubienia się to podstawa. Dlatego też odbyliśmy szkolenie z pierwszej pomocy oraz postępowania podczas wycieczki w góry.

05.08.2023 - Wyprawa na Baranią Górę

Początek sierpnia upłynął nam pod znakiem wędrówki na Baranią Górę, której szczyt wznosi się się na wysokości 1215 m. n.p.m. w południowo- wschodniej części Beskidu Śląskiego. Każdy z uczestników wycieczki mógł czuć się bardzo pewnym siebie, szczególnie po przebytym wcześniej szkoleniu. W góry udaliśmy się z przewodnikiem, który przybliżył nam aspekty związane z fauną i florą Beskidów, a także ich historią. Kiedy dotarliśmy do schroniska, mogliśmy na spokojnie zjeść wspólny posiłek oraz podziwiać piękne widoki.  W czasie naszej wędrówki zbieraliśmy napotkane śmieci, które zalegają na górskich szlakach. Chcieliśmy tym samym dać innym turystom dać jak najlepszy przykład i pokazać, jak niewiele trzeba żeby zrobić coś dobrego dla natury.

28.07.2023 - Wycieczka do Żywieckiego Parku Etnograficznego

Ostatnim zorganizowanym przez nas przedsięwzięciem był wyjazd do Żywieckiego Parku Etnograficznego zlokalizowanego w Ślemieniu. Jest to najmłodsze muzeum typu skansenowego w Polsce i trzecie w Województwie Śląskim. Cały obiekt - 19 budynków - zwiedzaliśmy z przewodnikiem. Była to m.in. chata bogatego chłopa, małomiasteczkowa apteka czy też budynek szkoły z roku 1900. We wnętrzach budynków zrekonstruowano wystrój oraz urządzono ekspozycje obrazujące wszelkie aspekty życia górali. Po zwiedzaniu pojechaliśmy zjeść wspólny obiad.